Last van Jicht? Ontzuur je lichaam!

Jicht, een hardnekkige vorm van verzuring die voor veel pijn kan zorgen. Oplossing? Je lichaam ontzuren!

Jicht is een erg pijnlijke ontsteking in de perifere gewrichten als gevolg van gekristalliseerd urinezuur. Urinezuren lossen normaal gesproken makkelijk op, maar wanneer er te hoge concentratie urinezuren in het bloed neerslaan in de vorm van kristallen kan het jicht veroorzaken. Bij een jichtaanval ontstaat er hevige pijn in de kleine perifere gewrichten, zoals de grote teen en het gewricht tussen de voetbeentjes.

De reguliere behandeling voor jicht bestaat uit het toedienen van ontstekingsremmers en mogelijk medicijnen om de overproductie van urinezuur te stoppen of de uitscheiding te stimuleren. Gelukkig bestaat er ook een natuurlijke oplossing om van je jicht af te komen.

Behandeladvies bij Jicht:

  1. Herstel je zuur-base balans

Omdat zuren en schadelijke stoffen neergeslagen zijn komt bij dit stofwisselingstype de complete “driesprong van de ontslakking” aan bod.

Het drinken van ontzurende kruidenthee lost de zuren en gifstoffen op. Tegelijkertijd wordt de inname van Wurzelkraft en de intensiteit van de basische lichaamsverzorging met MeineBase verhoogd, zodat de opgeloste zuren en schadelijke stoffen geneutraliseerd en uitgescheiden worden.

  1. - Begin met het eten van Wurzelkraft: binnen drie dagen van 3 x daags 1 tl tot 3 x daags 2-3 tl verhogen.
  1. - Neem baden met basisch mineraalzout: begin met 2 voetenbaden per week, daarna per week 2-3 ligbaden en/of 4-5 voetenbaden en/of basische kousen en peelings.
  1. - Start met het drinken van ontzurende kruidenthee na 5 dagen: met 2 -3 kopjes in de ochtend beginnen en na 2 weken consequent tot 2 liter over de dag verdeeld verhogen. 
  2.  

  3. Acute jichtaanval
  4. Heb je een acute jicht aanval? Neem direct een voetenbad met basisch mineraalzout (of trek je basische kousen aan) om de urinezuren te binden en uit te scheiden.

 

 Voedingstips bij Jicht

  • 1. Eet een overschot aan basische voeding. Zorg dat 70%-80% van je eetpatroon uit basische voeding bestaat en slechts 20-30% van je eetpatroon uit zuurvormende voeding.

 

  • 2. Eet veel verse groente (sappen) en fruit. Deze zijn niet alleen basisch, maar bevatten ook veel vitamine C. Vitamine C kan urinezuur en purines onschadelijk maken. Vooral rode bessen en kersen staan er om bekend dat ze urinezuur effectief kunnen verlagen. Door het eten van meer groenten en fruit krijg je automatisch ook meer quercetine binnen. Quercetine remt de aanmaak van urinezuur, voert het af en vermindert ontstekingen. Met name knoflook, ui, koolsoorten, bladgroenten, bijenpollen en bessen bevatten veel quercetine.

 

  • 3. Drink veel vocht (2 liter) in de vorm van (basisch) water en kruidenthee om afvalstoffen af te voeren. Brandnetelthee (wat ook zit in ontzurende kruidenthee) drijft urinezuur af.

 

  • 4. Vermijd fructose; een overmaat aan fructose wordt in de lever omgezet tot urinezuur. De fructose uit fruit (bij normale consumptie) is geen probleem.

 

  • 5. Vermijd snelle koolhydraten in de vorm van o.a. tarwe, suikers, alcohol.

 

  • 6. Vermijd purinerijke voeding, zoals alcohol, rund- en varkensvlees, orgaanvlees, wild en gevogelte, sommige vissoorten (ansjovis, kaviaar, haring, tonijn, paling, makreel) zeevruchten zoals oesters, kreeft en mosselen, peulvruchten (kikkererwten, linzen en bonen), gistextracten, met name in brood en bier. Ook in sommige groenten zit een matig purinegehalte. Denk hierbij aan asperges, bloemkool, prei, spinazie en paddenstoelen.

 

  1. Aanvullende suppletie
  • 1.  Neem extra vitamine C met quercetine. Dit werkt als anti-oxidant en schakelt het enzym dat urinezuur maakt uit.

 

  • 2. Neem extra foliumzuur in de vorm van folaat. Foliumzuur remt de omzetting van purines in urinezuur. Foliumzuur altijd in combinatie met B12 nemen, om de juiste balans tussen foliumzuur en B12 te behouden.

 

Tekst Anouk Hoving - Orthomoleculair voedingstherapeut